Mistä syntyy joulu?  Meillä jokaisella on varmaan juuri se oma juttu, josta joulu alkaa.  Minun jouluni alkaa yleensä siitä kun teen joulupiparitaikinan ja sitten seuraavana päivänä paistan ne.  Juuri piparien tuoksu taitaa olla se, josta joulun odotus alkaa.

Monena jouluna olen tehnyt kaksi - kolmekin piparitaikinaa. Täksi jouluksi tein vasta nyt ensimmäisen. Olen kokeillut monenlaisia reseptejä, mieltynytkin moniin, mutta yksi on sellainen, jota olen tehnyt joka joulu.  Laitanpa reseptin tänne muistiin.

Pienten piparit

(n. 50 kpl)

100     g     margariinia tai voita

1        dl    sokeria

1               muna

1 1/4  dl    siirappia

2         tl    kanelia

1/2      tl    inkivääriä

1         tl    neilikkaa

1 1/2   tl    pomeranssinkuorta

hiven suolaa

(tai korvaa mausteet 1 1/2 rkl piparkakkumaustetta)

5        dl    vehnäjauhoja

1         tl    soodaa

Kiehauta siirappi ja mausteet ja jäähdytä lämpimäksi. Vaahdota margariini ja sokeri. Lisää vatkattu muna ja siirappiseos. Sekoita vaahtoon lopuksi jauho-soodaseos ja anna taikinan seistä seuraavaan päivään viileässä.

Ota taikinasta pala kerrallaan ja kaaviloi 3-5 mm paksuiseksi levyksi ja ota muotilla pipareita.

Paista piparkakkuja 200 asteessa n. 5 - 10 minuuttia. Voit myös koristella sokerivesikuorrutuksella.

Minä olen oikaissut tuossa taikinan teossa. Kun olen kiehauttanut siirappi-mausteseoksen, lisään siihen margariinin sulamaan ja sekoittelen sitä koko ajan. Sitten kun seos on jäähtynyt vatkaan puuhaarukalla mukaan munan ja lisään jauho-soodaseoksen. Pärjään yhdellä astialla (kattila) eikä tule ylimääräistä tiskiä. Lopputulos on mielestäni samanlainen, helpompi vaan tehdä :-D

Tämä ohje on Osuuskauppojen muutama vuosikymmen sitten julkaisemasta vihkosesta Joulun Parhaat Leivonnaiset.

Tein kaksinkertaisen annoksen, ja sain siitä reilut sata kappaletta keskikokoisia sydämiä.